Archiwum artykułów

Zastosowanie półkul w relaksacji. Półkule sensoryczne (cz. 5)
Stosowanie półkul sensorycznych znacząco przyczynia się do poprawy zdolności motorycznych oraz zmysłu równowagi. Wypustki stymulują receptory, zwłaszcza kiedy ćwiczenia wykonywane są boso. Półkule sensoryczne przyczyniają się także do zmniejszenia napięcia mięśniowego, jak również poprawiają umiejętności motoryczne.

Samoregulacja w kontekście używania przez dzieci urządzeń ekranowych
Samoregulacja to umiejętność obchodzenia się ze stresem, który jest generowany przez różnego typu stresory. Stuart Shanker, twórca Self-Reg, podzielił je na pięć obszarów: biologiczny (np. głód, choroba, niedostateczna ilość snu czy ruchu), poznawczy (np. zbyt dużo informacji), emocjonalny (np. trudne, zbyt intensywne czy nieznane dotychczas emocje), społeczny (np. konflikty czy trudność w odnalezieniu się w różnorodnych sytuacjach społecznych), prospołeczny (np. konieczność rezygnowania z własnych potrzeb na rzecz wspólnego dobra, konflikt wartości czy celów). Stresory wywołują napięcie zakłócające wewnętrzną równowagę organizmu. Informują układ nerwowy, że potrzebna jest reakcja. Cały ten proces wiąże się ze zużywaniem energii człowieka, a poprzez to jego zasobów.

Trauma relacyjna a adopcja
Rodzice adopcyjni często mierzą się z problemem traumy relacyjnej występującej u ich dzieci. Traumę relacyjną wywołują te doświadczenia dziecka we wczesnym okresie jego życia, które negatywnie wpłynęły na jego regulację emocjonalną i proces tworzenia się przywiązania do opiekuna. Wbrew temu, co czasem można usłyszeć, wczesne doświadczenia, mimo iż nie są przez dziecko pamiętane na poziomie świadomym, mogą wywierać ogromny wpływ na jego życie. U małych dzieci trauma powstaje dużo szybciej niż u dorosłych, ponieważ ich układy nerwowe są niedojrzałe i mogą reagować bardzo silnie nawet na z pozoru niewielkie wydarzenia.

„Makrauchenia i ogród łagodności” – książka, która otula jak ciepły koc
W dzisiejszych czasach, pełnych niepokoju, pośpiechu, wyzwań i innych problemów dnia codziennego, wszyscy potrzebujemy książek pełnych łagodności, spokoju, dobra i ciepła. Spragnione tego wszystkiego bywają również dzieci. W te potrzeby doskonale wpisuje się książka autorstwa Katarzyny Bocheńskiej-Włostowskiej pt.: Makrauchenia i ogród łagodności.

Co zrobić, by czuć większą pewność siebie?
Dlaczego potrzebujemy pewności siebie? Ponieważ „pomaga nam radzić sobie z presją, podejmować rozsądne ryzyko, przezwyciężać trudności i wytwarzać wokół siebie aurę spokoju” (s. 13). Bynajmniej nie jest to cecha wrodzona, tylko taka, którą każdy może w sobie rozwinąć. W jaki sposób młody człowiek może wzmacniać poczucie pewności siebie? Odpowiedzi udzielają psychologowie Ashley Vigil-Otero i Christopher Willard, autorzy poradnika „Budowanie pewności siebie dla nastolatków. Jak poradzić sobie z lękiem społecznym, być asertywnym i uwierzyć siebie”, który został wydany przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Poczucie własnej wartości-moc,z którą łatwiej się żyje
O poczuciu własnej wartości mówi się obecnie bardzo wiele. Zwiększenie społecznej świadomości na temat roli poczucia własnej wartości dla zachowania zdrowia emocjonalnego i prowadzenia satysfakcjonującego życia jest pozytywnym zjawiskiem. Z pomocą w temacie rozwijania przez dzieci poczucia własnej wartości przychodzi dziś wiele publikacji. Jedną z nich jest stworzona przez Fundację Wataha innowacja o nazwie „Gotowi na sukces”.

Grzeczne dziecko – sukces czy problem?
Posłuszne, podporządkowane wymaganiom dorosłych dziecko, to marzenie wielu rodziców. Kiedy jednak można cieszyć się z sukcesu rodzicielskiego, a kiedy należy zastanowić się, czy nasz styl wychowania nie kształtuje w dziecku zbytniej zależności od innych?

Używanie substancji psychoaktywnych przez polską młodzież
W 2024 r. w ramach europejskiego projektu: ESPAD zrealizowano audytoryjne badanie ankietowe na losowej próbie reprezentatywnej uczniów pierwszych i trzecich klas szkół ponadpodstawowych (wiek: 15-16 lat oraz 17-18 lat) naszego kraju. W wymiarze europejskim badania ESPAD podjęto po raz pierwszy w 1995 r. z inicjatywy Pompidou Group, działającej przy Radzie Europy. Celem badań, powtarzanych co 4 lata jest monitorowanie natężenia problemu używania przez młodzież substancji psychoaktywnych, a także ocena czynników wpływających na rozpowszechnienie, ulokowanych zarówno po stronie popytu na substancje, jak i ich podaży. W 2024 r. badanie zostało zrealizowane przez Instytut Psychiatrii i Neurologii na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom (KCPU).

Play Therapy jako metoda terapeutyczna (cz. 7)
W niniejszym artykule poznamy cechy charakterystyczne reakcji wspomagających w terapii zabawą. Wśród nich można wyróżnić: wrażliwe rozumienie – „bycie z”, troskliwą akceptację, zwięzłość oraz interakcyjność, podtrzymywanie aktywności dziecka, odzwierciedlanie uczuć, budowanie poczucia własnej wartości, dopasowanie się do poziomu afektu dziecka, unikanie zadawania pytań. Istotnym elementem, oprócz wymienionych reakcji, jest wspomaganie podejmowania decyzji i przekazywanie odpowiedzialności oraz brak osądzania i pochwał. Dowiemy się, jakie są typowe niewspomagające reakcje. Następnie można zapoznać się z przykładowymi reakcjami wspomagającymi oraz opisem przypadku dziecka lękliwego z tendencją do acting out.

Obraz nastolatka
Na rynku literackim pojawia się wiele tytułów literatury dla nastolatków, które cieszą się szczególną popularnością. Wśród nich Rodzina Monet Weroniki Marczak. Po tę książkę – mimo że skierowana jest do czytelników young adults – sięgają różni odbiorcy: dorośli, nastolatkowie, a nawet dzieci. Skąd fenomen tej historii? Dlaczego młodzi ją wybierają, do czego jej potrzebują?

Więcej szacunku dla młodego wizerunku
Zdjęcia, które nam wydają się niewinne i nieznaczące, mogą być dla dzieci powodem do wstydu lub narażać je na negatywne reakcje. Co więcej, zdjęcia publikowane w sieci mogą być przechwycone przez osoby o złych zamiarach lub stać się materiałem do manipulacji, na przykład w fotomontażach lub innych niepożądanych kontekstach. A na pewno pozostawiają trwały ślad cyfrowy, który może wpłynąć na życie dziecka w przyszłości.

Kwiecień 2025 - pobierz nowe wydanie Remedium
Żyjemy w czasach, w których codzienność coraz mocniej splata się z przestrzenią cyfrową. Publikujemy zdjęcia, dzielimy się emocjami, chwytamy ulotne momenty. W tej narracji, często nieświadomie, uczestniczą również dzieci – bohaterowie rodzinnych albumów przeniesionych do internetu. Zdjęcia, które nam – dorosłym – wydają się niewinne i nieznaczące, mogą nieść za sobą konsekwencje dla najmłodszych: zarówno emocjonalne, jak i społeczne. Niekiedy stają się powodem zawstydzenia lub niezadowolenia, a czasem – ofiarą manipulacji. Co gorsza, pozostawiają trwały ślad cyfrowy, który może wpłynąć na przyszłe życie dziecka.