Archiwum artykułów

Szkoła jest kontraktem (Remedium luty 1996)
W styczniowym wydaniu Remedium można przeczytać między innymi rozmowę z dr Zbigniewem Czwartoszem – psychologiem społecznym, założycielem i kierownikiem Ośrodka Negocjacji Rozwiązywania Konfliktów mediatorem sporów zbiorowych z Krajowej Listy Mediatorów Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, zajmującym się facylitacją negocjacji wielostronnych i konsultacji społecznych.

Styczeń 2025 - wydanie specjalne Remedium
Styczniowe wydanie Remedium to dla nas wyjątkowa okazja do spojrzenia na 33 lata naszej pracy. Przez te lata podejmowaliśmy tematy, które nie tylko nie straciły na aktualności, ale wręcz nabrały nowego znaczenia w dynamicznie zmieniającym się świecie. W tym numerze pragniemy powrócić do tych treści, które pomagają nam wspólnie zastanowić się nad tym, co najważniejsze – relacją z drugim człowiekiem, szczególnie w środowisku szkolnym. Sięgnęliśmy do archiwalnych tekstów po to, aby zobaczyć co się zmieniło w podejściu do zagadnień pedagogicznych i psychologicznych. W wydaniu tym zebraliśmy ciągle aktualne treści. Dotyczą one przestrzeni, w której nauczyciele, uczniowie i specjaliści muszą znaleźć wspólny język, by budować atmosferę wzajemnego zrozumienia, otwartości i współpracy.

Uczyć się radości
Radość kojarzy nam się często z beztroskimi dziećmi, śmiejącymi się z byle powodu. Nierzadko patrzymy na nie z zazdrością, przytłoczeni codziennymi sprawami. Mówimy o radości świątecznej, ale świętom także często towarzyszy przemęczenie przygotowaniami i zdenerwowanie. Wielu z nas nie jest zadowolonych z życia. Współcześnie z powodu obniżonego nastroju cierpią nie tylko dorośli, ale coraz młodsze dzieci. Czy można być szczęśliwym na co dzień, pomimo obowiązków i problemów? Jak przekazywać dzieciom tę ważną życiową umiejętność?

Wybiórczość pokarmowa dzieci - rozmowa z Moniką Budkowską
Wybiórczość pokarmowa to jednostka, która opisuje selektywne jedzenie dzieci – nazywane często potocznie niejadkami. Selektywne jedzenie to omijanie różnych grup pokarmów. Odmowa jedzenia może być spowodowana wieloma czynnikami, m.in. zaburzeniami motorycznymi – trudnościami w pobieraniu pokarmów – albo sensorycznymi, czyli wynikającymi z połączenia pewnych konsystencji, tekstury produktów uniemożliwiających ich pobieranie. Na tych trudnościach buduje się lęk przed ich przyjmowaniem...

SZKOŁA BEZ HEJTU - pobierz wydanie specjalne
W Państwa ręce oddajemy numer specjalny REMEDIUM. Tym razem poświęciliśmy go tematowi SZKOŁA BEZ HEJTU. REMEDIUM objęło patronatem medialny projekt. W numerze specjalnym znajdziecie Państwo artykuły poświęcone przemocy słownej oraz materiał do pracy z archetypami w walce z hejtem. Plik PDF do pobrania w wolnym dostępie!

Skuteczność programu profilaktyki zintegrowanej Archipelag Skarbów® w MOS i MOW
W czerwcowym wydaniu Remedium wywołaliśmy temat profilaktyki zintegrowanej w Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii (MOS) i Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW), a konkretnie sensu i wyzwań oddziaływań profilaktycznych adresowanych do młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem. Prezentujemy wybrane efekty tych działań, jakie udało się zaobserwować dzięki złożonym badaniom ewaluacyjnym przeprowadzonym w ramach projektu zrealizowanego przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej (IPZIN).

Kamishibai – niezwykła technika opowiadania
Kiedy myślimy o czytaniu z dziećmi, zwykle wyobrażamy sobie rodzica z książką w ręce i zasłuchane dziecko. Czasem bywa też odwrotnie, zwłaszcza w okresie, w którym dziecko trenuje umiejętność czytania. Jednak wspólne czytanie może mieć też inny obraz, mniej bierny. Kiedy towarzyszą mu dodatkowe czynności, nazywamy je „aktywnym czytaniem”.

Wsparcie procesów socjoterapii i resocjalizacji w MOS i MOW za pomocą programu Archipelag Skarbów i modelu profilaktyki zintegrowanej – sens i wyzwania.
„Niedostosowanie społeczne” – dla rodzica i dziecka, które z tego tytułu trafia do jednego z ośrodków zwanych „kuratorskimi” – brzmi nieraz jak wyrok. Przyczyn wydania takiego orzeczenia i skierowania do placówki opiekuńczo-wychowawczej może być mnóstwo.

Żałoba to tęsknota
Kiedy byłam małą dziewczynką, panicznie bałam się śmierci ukochanej babci. Łączyła nas wyjątkowa więź. Ten strach towarzyszył mi przez wiele lat. Babcia żyła bardzo długo, dostałam dar bycia przy jej śmierci, kiedy sama byłam już dorosłą kobietą i matką. Kiedy to się stało, zrozumiałam naturę śmierci i odchodzenia.

Profilaktyka FASD nie może być okazjonalna
FASD to najczęściej występujące zaburzenie neurorozwojowe na świecie. To oznacza, że kobiety w ciąży niestety używają alkoholu. Stereotypowo za FASD obwinia się kobiety uzależnione od alkoholu. Jednak liczba dzieci z tym zaburzeniem, która w Polsce wciąż jest niedoszacowana, jest i tak większa niż populacja kobiet uzależnionych. Z dr TERESĄ JADCZAK-SZUMIŁO – psycholog i pedagog, specjalistą w zakresie neurorozwoju i neurostymulacji dzieci, superwizorem dla diagnostów FASD – rozmawia TADEUSZ PULCYN.

Krytyczne myślenie w procesie oceniania drugiego człowieka
W XXI wieku nadal kluczowe w zdobywaniu wiedzy, rozumieniu świata, w rozwoju osobistym jest myślenie. Jak mają się do siebie myślenie pożyteczne, krytyczne i kreatywne? O wątkach związanych z ich wpływem na nasze postrzeganie świata rozmawiam z dr MICHAŁEM JASIEŃSKIM, absolwentem UJ i Harvardu, profesorem w Wyższej Szkole Biznesu – National-Louis University w Nowym Sączu, autorem książek Myślenie Krytyczne, Myślenie Pożyteczne oraz Myślenie Kreatywne.

Wskazana jest ostrożność w stosowaniu leków, zwłaszcza podawanych dzieciom
Z TOMASZEM NASEWICZEM magistrem farmacji z ponad 20-letnią praktyką w aptekach otwartych – prowadzącym szkolenia w Fundacji „Zobacz... JESTEM” – rozmawia TADEUSZ PULCYN.